KFUM FAMILIEARENA – EN REISE I TÅLMODIGHET
Lurer du på hva som skjer med prosjektet KFUM Familiearena? Her får du en oppdatering på prosessen og hvor vi står nå.
Snart går vi ut av nok et år, uten at spaden er satt i jorda for vårt mye omtalte arenaprosjekt.
Det er sterkt beklagelig, og går utover både kvaliteten og omfanget på det arbeidet vi som klubb gjør og kan gjøre. Men - vi kan ikke annet enn å løfte blikket og se muligheter i det som ligger foran oss…
Det er ikke til å legge skjul på at KFUM Familiearena har blitt en reise i tålmodighetens kunst, et møte med langtekkelige prosesser, uklart regelverk og tunge beslutningsprosesser for et prosjekt både idretten og politikerne ønsker å få realisert.
De siste ukene har det vært noen medieoppslag om prosjektet. Vi har også fått en del spørsmål fra klubbens medlemmer. Det er bakgrunnen for at vi ønsker å gi en grundig redegjørelse om:
- Bakgrunn for prosjektet
- Prosess rundt kommunal garanti
- Den siste utviklingen
- Veien videre
Historisk bakgrunn
I over hundre år har KFUM eid eiendom i Oslo. Det ble tidlig samlet inn midler og skaffet nødvendige lokaler til en voksende drift tilpasset tidsperiode og aktivitet. Dette har preget tankegods og utviklingen til KFUM-kameratene.
Først med KFUM-huset i Grubbegata, og senere var det en milepæl da KFUM-hallen ble bygget midt på 1990-tallet.
På starten av 2000-tallet var vi tidlig ute med å bygge kunstgressbaner med undervarme, alt for egen kostnad uten kommunal støtte. Etablering og utvikling av disse anleggene har betydd mye for tusenvis av barn og unge, og er den viktigste grunnen til klubbens sportslige suksess og vekst de senere årene.
For en del år siden ble KFUM-huset i Grubbegata i Oslo sentrum solgt. Ønsket har vært å reinvestere kapital fra dette inn i et idrettsbygg på Ekeberg, til beste for kommende generasjoner. Det var også slik planene om en ny arena dukket opp, og som vi i sin tid gikk til kommunen med. For over 15 år siden.
Prosess rundt KFUM Familiearena
Vi snakket med politikere og byråkrater om hva vi kunne gjøre sammen for å utvikle aktiviteten og tilbudet. Visjonen og ambisjonen var «på tvers av generasjoner og ambisjoner» og å skape «mer aktivitet for flere». Vi gledet oss over at prosjektet fikk støtte hos politikerne på rådhuset. Det ble pekt på at den økonomiske støtten kommunen kunne gi, med utgangspunkt i pressede budsjetter, var å stille med kommunal lånegaranti etter søknad fra oss.
Etter nye år med planarbeid, politiske prosesser, utredninger og mange titalls møter med politikere og byråkrater, kom endelig siste vedtak på plass i Oslo bystyre i november 2023:
Kommunal lånegaranti ble vedtatt med stort flertall! Til stor glede for politikere, klubben og Oslo-idretten. Nå fant vi nærmest fram spaden, kun en godkjenning av bystyrets vedtak hos Statsforvalteren måtte på plass før byggestart.
Så var det ikke så enkelt likevel. Til vår og kommunens store overraskelse var ikke Statsforvalteren fornøyd med underlagene de fikk oversendt fra kommunen. Det ble reist noen spørsmål, også rundt om nødvendige kommunale utredninger var utført godt nok, blant annet i forhold til kommunens egen økonomiske situasjon. Alle problemstillingene som ble reist, var svart ut av KFUM og vurdert av kommunen gjennom fire års kommunal saksbehandling. Sett i ettertid er det godt mulig at det likevel ikke var kommunisert godt nok i oversendelsen til Statsforvalteren.
Sommeren 2024 gikk vi likevel tilbake til møterommet sammen med byråd for idrett og byrådsavdelingene for å se på hvordan dette kunne løses. Det var fortsatt stor støtte til prosjektet, og kommunen ville stille opp for å hjelpe til med svar til Statsforvalteren. Det ble igangsatt utredningsarbeid hvor klubb og kommune skulle svare ut de forskjellige punktene i tilbakemeldingen. Det ble tidlig klart at det ville bli behov for et oppdatert vedtak i bystyret.
Noen av utfordringene vi møtte var blant annet:
- Det tok nesten 4 år å få garantien vedtatt i bystyret. Det innebar at tallgrunnlaget i opprinnelig søknad måtte oppdateres. Vi måtte ut i markedet og hente nye priser og delvis også løsninger for å ha et oppdatert tallunderlag.
- Kommunen var tydelige på at egenkapitalandelen måtte opp for å imøtekomme Statsforvalteren, selv om Bystyret allerede hadde støttet en søknad med lavere egenkapital.
- Prosjektet burde etter kommunens oppfatning nedskaleres slik at totalkostnaden på prosjektet, og dermed også garantibeløpet, ble lavere.
Ny søknad
KFUM tok utfordringen, og satte i gang et større arbeid med å nedskalere prosjektet. Det ble fjernet kjeller i tribune på kortsiden, med bortfall av tre cageballbaner, grønt tak ble droppet og tribune langs den ene langsiden ble dyttet over i et mulig byggetrinn to. Selv med disse grepene ble lånegarantisummen omtrent på samme nivå som opprinnelig søknad, på grunn av prisstigningen i disse årene.
Det ble fra KFUM sin side gjort et grundig arbeid for å øke egenkapitalandelen i prosjektet, og tilbød også annen sikkerhet for garantibeløpet i eiendommene klubben har via KFUM eiendom AS.
Etter flere konstruktive samarbeidsmøter med kommunen, sendte KFUM som avtalt inn oppdatert søknad til kommunen. Etter sin gjennomgang valgte de å snu i sin innstilling, og de ønsket ikke lenger å støtte søknaden. Med dette som konklusjon så vi ingen grunn til å gå videre. Det virket urealistisk å få et flertall i bystyret, og vi besluttet å trekke søknaden.
At dette skulle bli utfallet var mildt sagt overraskende. Det ligger tross alt et flertallsvedtak i Bystyret for innvilgelse av garanti. Her oppleves det som om vi er villedet mer enn veiledet, og at det er kastet bort både tid og ressurser i et arbeid som vi opplevde å stå sammen med kommunen om.
KFUM er også overrasket over deler av begrunnelsen kommunen nå gir. Det hevdes for eksempel at egenkapitalen ikke er økt i ny søknad. Det stemmer faktisk ikke, den er økt med 233 prosent, altså en betydelig økning fra forrige søknad som ble godkjent i bystyret.
Det hevdes også at det var mangler ved søknaden. Javel, sier vi. Ny søknad var basert på samme prinsipper som den forrige, og var tross alt laget med tanke på at det allerede var et gyldig vedtak om lånegaranti på plass. At det hevdes at den ikke var komplett; ja, det er vi fullstendig klar over. For vår forståelse var at det skulle være et samarbeid med Oslo kommune om å gjøre den komplett – som for eksempel en lovnad om at tredjepartskontroll skulle gjennomføres av Oslo kommune.
Det er hevdet at den nye søknaden var en dårligere søknad. Det mener vi også er feil. Prosjektet er tatt ned i omfang på bekostning av aktivitetsflater for barn og unge, egenkapitalen er økt betydelig og det er lagt fram ytterligere sikkerhet i prosjektet. Prosjektet er altså spisset ytterlige fra opprinnelig søknad både på innhold og økonomi, og fremstår som et bedre og mer robust prosjekt.
Saken fortsetter under bildet

Veien videre
Så hvordan kan dette forklares?
KFUM sitter med inntrykk av at det kanskje mer er Oslo kommunes økonomi som er dårligere nå enn det var i 2023 da kommunal garanti ble vedtatt, og det gjør at totalsituasjonen er endret. Det har vi stor forståelse for, men det er nettopp her lånegarantiinstituttet kan fungere som et instrument for å få bygd mer idrettsanlegg uten at det belaster kommunens økonomi over investerings- eller driftsbudsjettene. En slik garanti gir lavere rente og lavere krav til egenkapital for oss som utbygger, og er med å gjøre det mulig for idrettslag og andre organisasjoner å bygge mer idrettsflater enn uten garanti.
Vi lever i en storby som skriker etter nye idrettsanlegg, for topp og bredde. Det er i dette bildet vi ikke skjønner motvinden vi har opplevd i dette prosjektet.
KFUM har gjennom årtier vist at de er i stand til å bygge og drifte egne anlegg på en god måte, og slik sett mener vi risikoen i driftsfasen er liten. Det er også et faktum at anlegg bygget på denne måten blir billigere enn når det offentlige bygger. Vårt prosjekt kan gjennomføres med minimal økonomisk kostnad for kommunen. Et blikk over på nabotomta vil avsløre at kommunens Campus Ekeberg vil koste innbyggerne milliardbeløp.
Så da blir det ikke noe KFUM Familiearena?
Jo, vi har ingen planer om å skrinlegge planene om å utvikle fasilitetene på Ekeberg. Dette handler faktisk om å skape gode møteplasser og gi framtidige generasjoner muligheten til å drive sunn og god aktivitet, og heldigvis opplever vi at politikere ser verdien i dette.
KFUM har nå god dialog med byrådet i saken, og vi er glade for at det er uttalt at dette prosjektet er noe kommunen ønsker å realisere og at det sees etter løsninger som kan gjøre dette mulig. Vi lyttet til kommunen når det gjaldt kommunal garanti, nå er dette sporet dødt. Nå håper vi kommunen følger opp sine signaler om at de sammen med oss vil se etter alternative løsninger.
Vi er i prosess med kommunen der blant annet kjøp av tomterettigheter er en løsning som foreslås. Det er vi positive til, og da er vi tilbake til det som var vårt første forslag til kommunen for 10-12 år siden. Vi håper nå på en rask saksbehandling rundt disse spørsmålene, og tror på en avklaring innen rimelig tid som gjør at vi kan komme oss videre.
Hva med koordinering med Campus Ekeberg?
Det har vært stilt spørsmål om koordinering mellom vårt prosjekt og det som kalles Campus Ekeberg.
Til dette er det å si:
Vi har vært i dialog rundt Campus Ekeberg i mange år, men dette er to helt ulike anlegg. Nå drives ikke dette prosjektet lenger fram av våre naboer Bækkelagets sportsklubb og Oslo idrettskrets, men av Oslo kommune. Kommunens planer viser ingen direkte overlappende funksjoner, bortsett fra utearealene mellom prosjektene. Her har det vært samarbeid i flere år om en felles utforming av dette. Etter kommunens overtagelse av Campus-prosjektet, ble det bevilget 40 millioner til et forprosjekt, inkludert en behovsanalyse for idrett på Ekeberg.
For KFUM er det overraskende at våre behov på Ekeberg ikke er med i vurderingen. I den sammenheng er det verdt å understreke at vi er den klubben med klart størst aktivitet på sletta. Vi er også den klubb i Oslo med desidert dårligst banedekning pr. spiller, noe som bekreftes i anleggsrapporten som NFF Oslo offentliggjorde nylig (underdekning på 5500 timer!). Om det er slik at det skal brukes 1,5 milliarder kroner på dette prosjektet, burde det være rimelig å gi noe økonomisk støtte til KFUM Familiearena også. Det er utvilsomt behov for begge disse anleggene, men det er samtidig like ubestridt at Familiearena-prosjektet har kortest vei fram for å bli realisert.
Det har gått mange år. Har alt arbeidet vært bortkastet? Nei, overhodet ikke.
- Vi har tross alt fått en reguleringsplan på plass som gir mulighet for å bygge anlegg vi trenger i en klubb som er i stadig vekst, og som er den klubb i Oslo med desidert dårligst banedekning per spiller.
- Vi har videre fått på plass en festekontrakt som gir oss rettigheter til å kunne bygge på Ekeberg.
- Vi har et godkjent byggeprosjekt med rammetillatelse og IG (igangsettelse tillatelse) på plass og en godkjent byggeplan slik at vi kan begynne å bygge i morgen om tilstrekkelig finansiering uten lånegaranti faller på plass.
Så hvor lang tid vil det ta å komme i gang?
Det er selvsagt vanskelig å si. Det vi vet etter alle disse årene er at ting tar tid, og at vi stadig må omstille oss og se etter nye muligheter. Akkurat det er vi ganske så gode på i KFUM-kameratene og har vært avgjørende for den utvikling klubben har hatt gjennom sin 85-årige historie.
Vi ser framover. Og vi ser fram til at KFUM Familiearena endelig skal komme på plass. En gang i framtiden.
Til glede for klubbens medlemmer, idretten i bydelen og hele byen.
Thor-Erik Stenberg
Daglig leder KFUM-kameratene
Pål Eriksen
Daglig leder KFUM Eiendom
